Lotteriernas reklam

Postkodlotteriet brukar skicka reklam, trots att jag aldrig prenumererat på deras lotter. Varför tror de att jag skulle vara intresserad?


Lotter och slumpspel om pengar är ologiska. Det vet alla. Sannolikheten att du förlorar pengar är stor, medan sannolikheten att du vinner är marginell. Det är affärsidén och den är lätt att genomskåda.


Således måste spelföretag skapa en känsla av att ‘alla kan vinna’ – trots att förnuftet säger motsatsen. De bygger sin verksamhet på att strida mot marknadsekonomins grundläggande regel: antagandet om konsumentens rationella val. Och det funkar! Det finns massor med spelbolag. Det säger en hel del om hur dåligt underbyggd tesen om konsumentens rationella val är.

Tänk om vi istället hade en ekonomisk teori som, istället för att smickra oss själva, faktiskt försökte ta reda på hur verklighetens människor fattar beslut och anpassa lagstiftning efter det.


Nej, jag vill inte totalförbjuda spelande. Men det borde gå att förbjuda reklam som framställer det som om ‘alla kan vinna’. Det är falsk marknadsföring. Kanske skulle alla lotterier tvingas redovisa hur låg vinstchansen är på hälften av reklamutrymmet; på liknande sätt som varningstexterna på cigarettpaketen.


Populära inlägg i den här bloggen

Tvål och vatten