Reklam igen
Är du trött på reklam? Ska vi bara strunta i den – eller kan den ersättas med vetenskap?
I forntiden, 1991, skrev jag en uppsats på c-nivåkursen Tillämpad Ekonometri om reklamutgifters förhållande till intäkter. Det låter låter skrytigt, men jag kan villigt erkänna att uppsatsen inte var särskilt bra.
Den gjorde i alla fall att jag började intressera mig för frågan om reklam ur ett marxistiskt perspektiv. Mina handledare fnittrade, när jag en gång hade en plastkasse från Röda Rummets Antikvariat i Uppsala.
Frågan om reklam är intressant ur ett ekonomiskt perspektiv. Liberala ekonomer brukar oftast utgå från att människor i genomsnitt gör rationella val; att de är välinformerade när de köper sina produkter. Ändå finns reklamen! Och den finansierar massor med saker som vi ser som självklara i samhället. Hur hänger det ihop? Det var en fråga som gnagde i mig.
Nu, 29 år senare, är vi ännu mer beroende av reklam. Men vänstergrupper vill fortfarande inte studera frågan om reklam. Alla vänstergrupper vill tala fördelningspolitik utan att analysera ekonomins fundamenta. Och de få på vänsterkanten som intresserar sig för ekonomi, de ser inte reklam som en viktig del av ekonomin – utan enbart som en biprodukt. Jag tror inte att sanningen är så enkel.
2011 skrev jag en krönika om hur vänstern struntar i frågan om reklam och (delvis) därför straffar ut sig ur samhällsdebatten:
https://old.fib.se/kronikan/item/794-massor-med-godis