Närkontakt av tredje graden

För något år sedan fick jag plötsligt ont och besökte min vårdcentral. Det skulle jag inte gjort. Den gillar inte kontakter.


Jag gick alltså till vårdcentralen och sa att jag hade ont. Men fick besked att de nu bara har tidsbokning. Jag satte mig således i väntrummet och ringde till den vårdcentral där jag befann mig.


Den som svarade var inte säker på att det var nödvändigt att jag skulle besöka dem (detta var innan coronan). Istället började hen förhöra sig om min arbetsplats och vilken skyddsutrustning jag använder. Först efter att jag betonat att det gör jätteont, så fick jag en tid. När jag, efter cirka en och en halv timme, fick träffa en sjuksköterska så konstaterade hon en inflammation och jag fick omedelbart träffa läkare.


På stora affischer så meddelar vårdföretaget att de även ger råd och tidsbokning online, men när jag testar så fungerar det inte för min datormodell. Det känns som om de prioriterar alla som bokar online före telefonkontakter, men det kanske bara är min känsla – eftersom de hänvisar till ett annat medium än det jag använder.


Du kan själv välja vilken vårdcentral du vill vara listad hos, men tro inte att de är glada över att du ringer till dem! Du ska vara kund hos dem, men främst på ett digitalt sätt. Här prioriteras det som är bäst för företaget – inte det som är bäst för kunden. Detta eftersom de får skattepengar redan innan vården är utförd.


Det här blev lite gubbgnälligt, men jag fick ju vård till sist i alla fall. Jag säger bara: Stackars äldre människor som inte hänger med i tekniken och ofta är för blyga för att tjata sig till vård.

Populära inlägg i den här bloggen

Artikel: “Nej nej nej nej” till maorirättigheter

Barnhetsen